Jumaat, 21 Disember 2012

PMR: KEJARILAH KUALITI BUKAN KUANTITI.

Tahniah, kepada mereka yang berjaya dalam Peperiksaan PMR yang baru diumumkan baru-baru ini. Kejayaan yang sebenarnya adalah kejayaan menjadikan diri tidak bergantung kepada orang lain. Tidak kira anda mendapat 8A dan 9A mahupun 1A atau tidak ada A.

Paling penting bagaimana anda beraksi apabila anda meninggalkan dunia akademisasi nanti. Kadang-kadang mereka yang mendapat 9A atau 8A ini tidak sehebat mereka yang mendapat 1A atau sewaktu dengannya kerana mereka menjadikan hidup mereka lebih berdikari dek belajar daripada kegagalan sebelum ini.

Jika hidup lebih mengharapkan orang lain berbanding yakini diri bermakna anda tidak mencerminkan diri anda sebenar. Saya tidak memihak kepada mereka yang tidak mendapat kecemerlangan tetapi kadang-kadang prihatin kepada mereka yang belum berjaya ini.

Di dada akhbar lebih fokus kepada rakyat pelajar yang cemerlang. Media, sekolah, guru-guru, ibu bapa malah rakan-rakan lebih prihatin kepada murid yang berjaya berbanding mereka yang belum berjaya padahal mereka yang mendapat 8A dan 9A belum dikatakan berjaya lagi.

saya katakan berusahalah menjadi seorang yang berkualiti berbanding mereka yang berkuantiti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan