Jumaat, 29 Mac 2013

SIAPA PANTAS?

    Salah satu permainan yang bermakna bagi meningkatkan 'kepakaran' murid dan pelajar adalah pertandingan mencari maksud perkataan di dalam kamus.

    Objektif :
    1. Meningkatkan kemahiran murid/ pelajar menggunakan kamus.
    2. Meningkatkan pengetahuan kosa kata murid/ pelajar.
    3. Meningkatkan kecekapan ejaan murid/ pelajar.

    Penglibatan : Semua murid/ pelajar.
    Tempat : Kelas
    Masa :30 - 60 minit
    Material : Kamus (Bukan elektronik)

    Perlaksanaan :
    1. Setiap murid/ pelajar mempunyai kamus. (Berbeza jenis diterima)
    2. Guru menyebut satu perkataan, murid/pelajar mencari di dalam kamus.
    3. Murid /pelajar yang paling cepat dan tepat dipilih sebagai pemenang.
    4. Sebaiknya, guru memilih dan mencari maksud perkataan terlebih dahulu.
    5. Boleh dibuat berulang kali sebaiknya ada hadiah atau ganjaran diberikan kepada pemenang.

    Kesimpulan.
    Kamus seharusnya menjadi rujukan bagi meningkatkan kecekapan berbahasa. Pastikan murid/ pelajar tidak meminggirkan kamus apabila berbahasa.

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan